به گزارش صدای بورس، احمد کریمی گفت: از زمان ابلاغ الکترونیکی شدن بارنامههای کامیون تاکنون تنها یک درصد از شرکتهای بزرگ حمل و نقلی اقدام به صدور بارنامه به صورت الکترونیکی کردهاند و بسیاری از شرکتهای کوچک حمل و نقلی اقدامی در این زمینه انجام ندادهاند.
به گفته دبیر کانون سراسری انجمنهای صنفی کارفرمایی کامیونداران کشور هم اکنون شاهد افزایش صدور بارنامههای جعلی در حوزه الکترونیکی هستیم، چراکه با توجه به الکترونیکی شدن و فراهم نشدن زیر ساختهای لازم و نبود نظارت توسط دستگاهها شاهد افزایش پرینت کاغذها با کد رهگیری تقلبی هستیم.
تعدادی از شرکتهای حمل و نقلی همچنان بارنامه کاغذی در اختیار دارند و در بخشنامه ابلاغ شده هم اعلام شده که تا زمانی که صدور بارنامه کاغذی به صفر نرسیده از بارنامه الکترونیکی استفاده نشود.
بیشتر بخوانید: شرط ترخیص کالاهای موجود در گمرکات
در طول اجرای این طرح یک سری مشکلات وجود دارد که از قبل پیش بینی نشده بود، اما باید در طول اجرای این طرح اقدامات جامعتر و تدابیر کاملی تری توسط سازمان راهداری و حملونقل جادهای صورت گیرد.
پیش از این معاون حمل و نقل سازمان راهداری اعلام کرده بود که برای تحقق دولت الکترونیک و در پی مصوبات معاون اول رئیسجمهور در مورخ هشتم آبان ۱۴۰۰، حذف فیزیکی بارنامه محقق شد.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، صدور بارنامه به عنوان سند رسمی حمل به استناد قانون الزام صورت میپذیرد و عوارض قانونی جادهای از محل صدور بارنامه به حساب خزانهداری کل کشور واریز میشود، همچنین رابطه حقوقی میان صادر کننده سند حمل با حمل کننده کالا توسط بارنامه مشخص شده و تعیین ارزش بها ارائه این خدمات یعنی صدور بارنامه اعم از کاغذی یا الکترونیکی که به عنوان فاکتور فروش ارائه خدمت تلقی میشود، از وظایف حمل کننده کالاست.
نظر شما